Live Avenue - Zomer 2018

29 Live Avenue Where Business Meets Music • Zomer 2018 Uiteindelijk verruilde Engelbertink het po- dium bouwen voor het uitzendwerk. Eerst bij een uitzendbureau, als intercedente, die vanwege haar contacten in de evenemen- tenwereld al snel klanten wist binnen te halen voor haar werkgever. Na zeven jaar ging ze op eigen benen verder. Al sinds de bouw speelt EASY Eventcrew een rol in de Ziggo Dome. Engelbertink kent bijna elke ruimte inmiddels wel. De zaal, zo leeg als vandaag, blijft ze de mooiste plek vin- den. “Ik kende toevallig iemand die hier liep en die mensen nodig had tijdens de bouw. We zijn nooit meer weggegaan,” grapt ze over het eerste contact met de Ziggo Dome. “De zakelijke mentaliteit van de mensen hier matcht heel goed met hoe ik erin sta. Ik wil graag een langetermijnrelatie opbouwen, waarbij er goed gezorgd wordt voor de men- sen die ik lever. Dat gebeurt hier zeker. Mijn contactpersonen van zes jaar geledenwerken hier ook nog steeds. Dat zegt ook wel iets.” De entertainmentwereld is flink veranderd sinds die tijd dat Engelbertink als klein meisje met haar vader meeging. Laatst keek ze oude beelden terug vanPinkpop en een concert van Normaal in het openluchttheater in Lochem. “Ze hadden de microfoon bij wijze van spre- ken vastgeplakt aan een bezemsteel. Dat was pionieren in die tijd. Sindsdien is de branche enorm ontwikkeld en geprofessionaliseerd. Als je die show van Katy Perry laatst zag in de Ziggo Dome, daar zat zoveel techniek achter. Alles beweegt, draait, vliegt door de zaal. Dat is super om te zien, maar dat maakt het werk wel veel specialistischer.” Als uitzendbureau moet EASY Eventcrew daarin meegroeien. Waar in het verleden ‘ge- woon’ tien stagehands werd ingehuurd, zijn de orders tegenwoordig veel meer maatwerk. “Dan willen ze tien stagehands, van wie drie heftruckers, vijf moeten er kunnen klimmen en er moet divers gereedschap meegenomen worden. Voor de mensen op kantoor bete- kent dat veel meer gepuzzel als het druk is. Maar de markt vraagt het, wij moeten daar dan in voorzien. Dat is uitdagend. We zorgen dat onze medewerkers de juiste opleiding hebben. Op hoogte werken is gewoon speci- alistisch werk, dat moet veilig gebeuren. Je mag van mij pas de hoogte in als je hier voor opgeleid bent. Hetzelfde geldt voor het rijden op de heftruck. Je moet altijd de juiste certi- ficaten hebben.” Bij concerten wordt EASY Eventcrew niet alleen ingehuurd door de Ziggo Dome zelf, maar bijvoorbeeld ook door de productie- maatschappij en het podiumverhuurbedrijf. “Heel veel mensen realiseren zich niet wat er allemaal rondom een optreden gebeurt. Nu is de zaal leeg, maar er kan een seated-show zijn, zoals bij Adele. Dan moeten die stoelen wel geplaatst en weer weggehaald worden, op één dag. De dranghekken moeten neer- gezet worden, daarnaast heeft de productie ondersteuning nodig, en dat allemaal binnen een heel strak schema. Tijd is immers geld. Daarom zijn er duidelijke afspraken nodig, is teamwork essentieel en moet iedereen een tandje bijzetten als dat nodig is. Je kunt nu eenmaal niet duizenden mensen voor de deur laten wachten omdat de productie niet af is. We vormen aan de voorkant een illusie, de show. Maar achter die illusie, backstage, zit een heel nuchtere wereld, waar keihard wordt gewerkt.” Tot slot mag Engelbertink het stokje voor deze rubriek doorgeven. Over wie wil zij meer weten te komen in ‘Backstage met…’ ? “Een opdrachtgever van het eerste uur, die door de jaren heen een belangrijke rol heeft gespeeld in de professionalisering van de branche. Zij doen vaak onzichtbaar, maar onmisbaar werk in onze wereld. Ik lees graag in de volgende editie het verhaal van Frontline Rigging , de huis riggers van de Ziggo Dome.” (Wat riggers precies zijn, lezen we dus volgende keer!) Backstage met...

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=