Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Voorjaar 2020
Samen met zanger Adam Lambert houden gitarist May en drummer Taylor zonder de in 1991 overleden Freddie Mercury en de afgehaakte bassist John Deacon het Queen-vuur brandend. De film heeft de groep uit Londen echter eindelijk de plek gegeven tussen de allergrootste groepen uit de muziekgeschiedenis. Amerika was echter jarenlang het stiefkind van Queen. Het grote publiek had het moeilijk met de uitdagende Mercury. Totdat de band in 1977 doorbrak met de hit We Are The Champions. Queen kwam, zag en overwon. New York was de eerste stad die de band omarmde. “Er zijn plekken waar we altijd net iets beter spelen. Madison Square Garden is er daar eentje van.” De gitarist liet deze woorden een paar jaar terug optekenen. Logisch ook. Op deze plek verzoende zijn vader zich met de gedachte dat zoonlief geen wetenschaper zou worden, maar de rest van zijn leven als rockster door het leven zou gaan. “Mijn pa wilde niets van Queen en ons succes weten. Totdat ik hem en mijn ma in 1977 naar New York liet overvliegen ommij live te zien spelen. Dat was het omslagpunt.” Dat Queen al acht jaar lang uiterst succesvol met Lambert over de wereld trekt is een gegeven. Elke tournee lijken hij, May, Taylor een tandje bij te kunnen schakelen. Na het bizarre succes van de film Bohemian Rhapsody staat er echter geen maat op de legendarische band. Een voorbeeld? De huidige Amerikaanse tournee was ondanks de belachelijke hoge prijzen van 500 dollar en ver daar boven in een vloek en een zucht uitverkocht PARADIJSVOGEL Queen zonder Freddie Mercury zorgde altijd al voor heftige discussies. Eerst mocht voormalig Free- en Bad Company-zanger Paul Rodgers het proberen. Hij deed het prima, maar miste de vocale lenigheid en het showmanship van Freddie. Toen Queen het in 2011 voorzichtig met deze extravagante paradijsvogel uit Minneapolis probeerde, was er kritiek, veel kritiek! Maar gaandeweg won Lambert de harten van de miljoenen fans over de hele wereld. De manier waarop hij het toch uiterst precaire oeuvre van Queen aanpakte, werkte verfrissend en vernieuwend. Lambert zingt met het grootste gemak de allerhoogste noten. De moeilijke passage uit I Want It All? Geen probleem. De hoge uithaal in Somebody To Love? Die doet hij haast achteloos. Zo ook gisteravond in Madison Square Garden. het oogt wat decadent en zelfs wat camp, maar het past bij de bombast van de groep. Queen LiveAvenue Where Business Meets Music • Voorjaar 2020 93
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=