Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Voorjaar 2020

Once was a kingdom, far far away. Je hebt veel met Nederland. Eerder werkte jemet ‘ons’ MetropoleOrkest. ,,Klopt. Dat was tijdens een workshop voor arrangeurs. Maar ik heb tevens met Jules Buckley gewerkt die ik ook fantastisch vind. Vince vroeg mij in Nederland of ik een concert met Herbie Hancock wilde geven in de Hollywood Bowl in Los Angeles. In die periode sprak ik al met Vince en Jules over een eventuele samenwerking. Door in 2012 te werken met het Metropole Orkest leerde ik hoe je jezelf als een vocalist moet opstellen. Dat orkest is zo vreselijk goed en zorgde ervoor dat ik op mijn allerbest moest zijn. Het was sowieso de eerste keer dat ik met een orkest werkte. Die lessen heb ik meegenomen toen ik ging opnemen met het London Orchestra in de studio van George Martin. Maar goed, Vince en ik werken geweldig samen. Vince nodigde mij uit om mee te doen aan het concert in de Hollywood Bowl met de Hollywood Bowl Orchestra. Hij heeft enorm veel respect voor mijn stem en de stijl die ik nastreef. Daarnaast zijn we echte kameraden en dat is voor mij zeker zo belangrijk.” In2004 speelde je indemusical Nat King Cole&Me. Dat was een semi- autobiografischemusical. Daarvoor schreef je deels ook eigen songs die door zijnwerkwaren geïnspireerd. ,,Ik heb die musical destijds gemaakt als een soort van eerbetoon aan mijn vader. Die was net overleden en ik heb hem pas op latere leeftijd leren kennen. De muziek van Nat King Gregory Porter Cole vulde het gat dat mijn vader achterliet toen hij mijn moeder verliet. Echt, die stem heeft mij langs zoveel moeilijke momenten geloodst. Ja, je kunt het best een soort van therapie noemen. Tijdens het schrijven van die musical kwam ik er eigenlijk pas achter hoeveel ik mijn vader in mijn jeugd had gemist. Eigenlijk best traumatisch.” Hoe belangrijkwas diemusical voor je als je er nuop terugkijkt? ,,Het was ook de eerste keer dat mij in de rol waagde van songschrijver. Dat had ik nooit eerder gedaan. Het was eigenlijk ook een vorm van muzikale telepathie. Ik begreep dat mijn eigen levensverhaal universeel is en dat ik daar de inspiratie uit moest halen. Ik kwam er langzaam achter hoe belangrijk de emoties en de kracht was die ik uit muziek haalde. Het zorgde voor zelfvertrouwen en een doel. Ik realiseerde eigenlijk pas in die periode hoe belangrijk de muziek en de stem van Nat King Cole voor mij waren. Zoals ik al zei bleek het de werking op mij te hebben van een soort van vaderlijk advies. Ik heb de man nooit gekend want hij was al dood toen ik de eerste song van hem hoorde. Maar toch kwam zijn warmte en levenslust binnen.” LiveAvenue Where Business Meets Music • Voorjaar 2020 63

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=