Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Voorjaar 2020
Expertise Bedrijfsleven WATDOET ALDAPRECIES? ALDA is een wereldwijd opererende producent, conceptontwikkelaar en promotor van elektronische muziek en dj-concepten. ALDA werkt vanuit een ‘geïntegreerd concept perspectief’ met behulp van een jarenlange ruime ervaring en kennis op het gebied van toneel ontwerp, storytelling, technische productie, video, speciale effecten, decorontwerp en entertainment. Succesvolle evenementen van ALDA zijn onder meer A State of Trance, New Horizons Festival, Armin Only, SAGA Music Festival, We Are Connected, The Flying Dutch, Electronic Family en AMF. www.alda.nl De Ziggo Dome is een bijzondere plek voor Hardenberg. Hij heeft er al historie liggen voordat het pand er überhaupt stond. “Vanaf het moment dat ik hoorde dat er een hal zou worden gebouwd zo dicht bij de ArenA ben ik op de deur gaan kloppen. Dat was in die tijd echt hard nodig, want elke evenementenlocatie had vaak maar 1 of 2 nachtvergunningen en die waren al exclusief vergeven aan andere partijen. Danny Damman had in die tijd een kantoor boven de Prénatal en daar ging ik regelmatig langs. Zat ik weer in nieuwe stoelen die hij aan het testen was voor in de zaal, of liet hij me andere aankleding zien waar hij mijn mening over vroeg. Het voelt voor mij een beetje alsof ik heb meegeholpen aan de opbouw van de Ziggo Dome, haha! Investeren in een duurzame relatie als deze, droeg uiteindelijk bij aan de toekomst van ALDA, omdat we een vertrouwensband hebben opgebouwd en Danny mij hierdoor de ruimte gunde om evenementen in zijn nieuwe hal te mogen organiseren. Het mooie vind ik van de Ziggo Dome dat je meteen in de experience zit, of je nu vanaf de metro, trein of parkeergarage komt. Ik ga zelf ook veel naar concerten daar, de beleving vind ik erg prettig. John Mayer, Maroon5, allemaal geweldige avonden. En tuurlijk kijk ik dan ook vanuit werkoogpunt naar zo’n show, zie ik misschien nog iets waar wij ook iets mee kunnen. Maar meestal is het gewoon genieten.” ALDA, opgebouwd uit de voornamen van ALlan Hardenberg en DAvid Lewis, doet alles voor een evenement van één van haar artiesten. Vergunningen, tickets, bedenken hoe het eruit moet zien, podia maken en bouwen, crowd control, een heel dorp eromheen bouwen als het moet, letterlijk alles. “In het buitenland hebben we tegenwoordig vaak lokale partners die we kunnen vragen, maar er gaan toch meestal 30-35 mensen vanuit hier mee. Ik noem Nederland wel eens het Silicon Valley van de wereld op DJ-gebied, wij hebben hier alles. Als je het met tennis vergelijkt, zijn de grandslams altijd voor Nederlanders. Twintig jaar geleden werkten wij in een nichemarkt en nu zijn we geloof ik het derde exportproduct van Nederland. Dat hebben wij natuurlijk ook nooit zo voorzien.” Een aantal mijlpalen hebben enorm meegeholpen aan die opkomst van DJ- muziek. “Wake me up van Avicii was internationaal zeker een mijlpaal. Daarvoor werd het immense Ultra festival behoorlijk lang stilgelegd voor het ombouwen van het podium, dat zijn ravers niet gewend. Maar toen kwam dat nummer, een samenwerking met een gitarist en een soulzanger, dat enorm aansloeg. Die 30.000-40.000 mensen ontdekten dat even op iets wachten de moeite waard was, dat was een immens omslag. Ook de samenwerkingen van David Guetta met artiesten als Kelly Rowland en Usher hebben enorm geholpen. In Nederland was de actie van onze Koning Willem- Alexander om bij Armin in de DJ-booth te klimmen tijdens zijn inauguratie ook een immense mijlpaal. Zoiets op het oog misschien kleins, had zoveel gevolgen in bekendheid en waardering.” Eén van de gevolgen is dat ALDA de laatste jaren niet alleen in Nederland actief is met grote evenementen als A State of Trance en AMF, maar in de hele wereld. Met een glimlach denkt Hardenberg terug aan Madison Square Garden in New York. “We kregen 24 uur de sleutel voor een avond met Armin. Sta je daar ineens, in de hal waar de foto’s van Elvis hangen. En wetende dat er de volgende dag weer moet worden gebasketbald. We hebben de op en afbouw twee keer droog geoefend in een grote loods in een buitenwijk om zeker te weten dat dit ons ging lukken. En het lukte. Op dezelfde plek hebben we een keer State of Trance gedaan met de eerste livestream van een concert. We hadden toen ook alles tot in den treuren gerepeteerd, maar om 19.55 uur werkte de stream nog niet. En het publiek in de zaal was er wel klaar voor. Toen heeft onze Maarten, we noemen hem hier intern MacGyver, het nog net op tijd weten te fixen en konden alle mensen in de wereld die wilden live meekijken. Maar zij hebben niet geweten hoe wij stonden te zweten achter de schermen.” LiveAvenue Where Business Meets Music • Voorjaar 2020 59
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=