Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Voorjaar 2020
Expertise Bedrijfsleven Als opgeleid accountant het uiteindelijk schoppen tot één vande grootste spelers inde elektronischemuziek, het verhaal vanAllanHardenberg blijft bijzonder. In2018ging zijnbedrijf ALDA zelfs een samenwerking aanmet deAmerikaanse eventpromoter Insomniac, onderdeel van LiveNation, waardoor er nogmeer mogelijkheden zijn voor eventswereldwijd. LiveAvenue ging op bezoek bij deze ondernemendeDJ-expert. NATHALIE NUITEN PRO SHOTS / VINCENT DE VRIES De plek aan de Anthony Fokkerweg waar ALDA gehuisvest is, ziet er geweldig uit. De bovenste etages van het gebouw zijn voor Allan Hardenberg en zijn mensen. Het boekingskantoor van partner David Lewis, waar wel 50 artiesten worden begeleid, zit net onder hen. Muziek klinkt, prachtige foto’s van artiesten zijn overal zichtbaar, de grote keuken met bar is de centrale ruimte voor alle medewerkers en de glazen kamer met de tafeltennistafel erin valt meteen op. Een inspirerende omgeving. Hardenberg: “Vroeger zat Eyeworks hier en wij net verderop. Ineens kwam er in grote letters op het pand: Eindelijk te huur. Dat viel me op, hoezo eindelijk? Maar inderdaad, we waren al snel gecharmeerd van deze locatie en sinds zes jaar zitten we hier. Goed aan te rijden vanaf Schiphol, voor ons niet onbelangrijk. En we hebben hier met zijn allen alle ruimte.” Hardenberg komt net uit een finance meeting en stuitert door kantoor van de energie. Eén van de collega’s geeft ook aan dat ze dat wel van hem gewend zijn, korte nachten maken niet uit, hij gaat altijd vol energie weer door. “Vergaderingen zoals zojuist moeten uiteraard en ik ben dan heel blij te horen hoe alles ervoor staat, maar zo lang over cijfers is voor mij lastig inderdaad”, zegt hij met enige zelfspot. Maar hoe is hij hier gekomen, als Founder en Director van zo’n groot bedrijf in de muziek en vooral DJ-wereld? “Eigenlijk wilde ik accountant worden. Gezien mijn reactie op de vergadering van vanmorgen is het maar beter dat ik dat niet geworden ben haha. Ik werkte naast mijn opleiding in Arnhem altijd in de horeca en mijn huidige vrouw, toenmalige vriendin, paste in die tijd op de kinderen van een horecaondernemer uit Zwijndrecht. Via die connectie mocht ik zijn boekhouding gaan doen. Al werkende ontdekte ik dat ik marketing toch echt veel leuker vond dan wat ik deed in het bedrijf. Dus ging ik helpen met acts programmeren, hadden we bijvoorbeeld 2Unlimited staan. Ik ging kijken in de IT en de Roxy hoe dat werkte en dacht, dat kan ik beter. 3 DJ’s in a Boat was het eerste grote event wat ik bedacht en organiseerde, in de tijd kon je jongens als Armin en Tiësto nog voor 500 gulden inhuren.” Inmiddels is Nederland hét DJ-land van de wereld, staan onze Hollandse DJ’s overal bovenaan in alle ranglijsten en zien we deze populaire mannen bijna niet meer in eigen land. Dat laatste gaat Hardenberg aan het hart, dat mag niet te veel gebeuren. Dus probeert hij met festivals en bijzondere concepten om de DJ’s juist wel in Nederland te laten optreden. Zoals bijvoorbeeld Armin in mei in de Ziggo Dome. Vier avonden achter elkaar. “De eerste twee shows waren binnen twee uur uitverkocht. Dat blijft toch een enorme kick geven. Voor hemmaar ook voor ons. We weten wie onze klanten zijn, wie graag naar dit soort avonden komen. Net zoals de Ziggo Dome zijn wij data driven. Nederland blijft de basis en we willen dat de vaste aanhangers de eerste kans krijgen voor kaarten voor de beste prijs.” 57 LiveAvenue Where Business Meets Music • Voorjaar 2020 Allan Hardenberg: “Onze koning op het podium bij Armin was een immens vliegwiel”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=