Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Voorjaar 2020

Het is deze ochtend amper na tienen en plop!; daar knalt in de lounge van de Member Club de champagne al open. Bruisend stroomt het vocht langs de hals van de fles, daar komen de glazen al tevoorschijn, en dan is het proosten geblazen. ‘Op ons huwelijk’, zegt commercieel directeur van de Ziggo Dome Danny Damman. ‘Dat het maar een lange verbintenis mag zijn,’ vult Jurgen Ottenhoff, eigenaar en oprichter van ambachtelijke snackspecialist Oma Bobs, aan. ‘Ik zou zeggen: Proost. Laten we er iets moois van maken.’ Op de statafel voor het tweetal ligt het vers ondertekende contract, waarmee Oma Bobs nu leverancier van alle VIP-ruimtes in de Ziggo Dome is. Damman: ‘Waaromwe zo graag met Jurgen en zijn bedrijf in zee wilden, heeft te maken met de beleving die we onze gasten willen bieden. Bij de Ziggo Dome houden we van authentieke merken en als dat voor één bedrijf op gaat, is het wel garnaal mini-croquetten en ‘bekbrandertjes’. En dat is nog maar een greep. Als we die hele productlijn terugbrengen naar de essentie; waar moet bijvoorbeeld een perfecte bitterbal aan voldoen? Ottenhoff: ‘De ideale bal moet mooi glad zijn, hè. De ragout moet goed glimmen. Ook moet de verhouding binnenkant en buitenkant kloppen. Al staat de smaak natuurlijk altijd voorop.’ Waarin schuilt ‘m de magie van de bitterbal? ‘Tsja, de bitterbal kent geen rang of stand. Zeg maar een soort van ‘allemansvriend’, bij wie iedereen zich thuis voelt. Die warmte geeft en voor verbroedering zorgt. Daarbij is het een exponent van de typische Nederlandse kroegcultuur. Weet je wat het is: komt er ergens een schaaltje bitterballen binnen, is het op de een of andere manier altijd meteen gezellig.’ Net als voor een artiest, is voor een bedrijf een opvallende naam het halve werk. En daar heeft Oma Bobs niet over te klagen. Wat is het verhaal achter die naam? Ottenhoff: ‘Nou, zo werd mijn oma vroeger dus genoemd. Mijn opa vond haar Franse naam te ingewikkeld, dus noemde hij haar zo en de rest nam dat over. Als jongetje keek ik aandachtig toe hoe mijn oma ‘s zondags haar beroemde garnaalcroquetten maakte - ik zie me nog op die keukentrap staan. Haar croquetten waren een begrip. Heel de familie en de buurt waren er gek op. Haar enthousiasme en ambachtelijkheid staken ook mij aan.’ Zelfs zodanig dat het de koers van zijn leven bepaalde. Eerst werd Jurgen kok. Toen restauranthouder. Samen met zijn vrouw Saskia runde hij het drukbezochte mediterrane restaurant Trez in de Pijp. ,,Daar werden de croquetten en bitterballen die ik van oma had geleerd te maken een begrip. Je had mensen die er speciaal voor kwamen. Dan weet je dat je iets bijzonders in handen hebt.” TEAMWORK Een stroomversnelling trad op toen zijn zwager samen met zijn broer ‘Vak Zuid’ in het Olympisch Stadion startte. Ottenhof: ‘Het leek me leuk om ook aan hem garnaalcroquetten te leveren. En wat denk je, ook daar sloegen ze gigantisch aan. Dat werd aanpoten, want we maakten ze thuis Oma Bobs. Authentieke merken zorgen voor gespreksstof. Het zijn bedrijven met een verhaal.” En wát voor een verhaal in dit geval. Noem het maar rustig een verhaal uit duizenden. En dat is nog maar een voorzichtige schatting. Om dat verhaal op te tekenen, verkassen we naar de vlakbij de kleedkamers van de sterren gelegen, en in deze tijd van het jaar tot ‘Merry Mokum Café’ omgedoopte, Café EST. 1873. Waar Ottenhoff zich meteen op zijn gemak voelt: ‘Bij ons bedrijf staan het ambachtelijke aspect en de persoonlijke touch voorop, dus ben ik iedere ochtend in de fabriek om te kijken, voelen en te proeven. Maar zodra dat is gebeurd, ga ik de deur uit; ik moet onder de mensen zijn. Naar de klanten. En de klanten zijn: de horeca. Dus eigenlijk zit ik voor mijn werk altijd in de kroeg haha. Ik vind het een mooie gedachte dat straks leden van de Member Club, maar wellicht ook beroemde artiesten, een bitterbal of croquet van Oma Bobs eten. Ik zie de verbintenis met de Ziggo Dome dan ook echt als een kroon op mijn werk.’ HISTORISCHE STAP Oma Bobs Snacks groeide de afgelopen achttien jaar uit tot een bedrijf van formaat. Met een breed assortiment ambachtelijke snacks van topkwaliteit, en dat voor de meest uiteenlopende horeca: van sterrenrestaurant tot buurtcafé. Ottenhoff: ‘Mensen zeggen me ‘Jij hebt de bitterbal terug op de culinaire kaart gezet’. Dat zal ik niet bestrijden haha.’ Onlangs werd zelfs een historische stap gezet. In januari 2020 maakte de Belgische snackfabrikant Beltaste bekend dat het Oma Bobs zal overnemen. Beide familiebedrijven delen de visie voor kwaliteitsvolle producten. Door de overname versterkt Beltaste zich op de Nederlandse markt. En andersomwordt het in België nu ook volop smullen geblazen. Kijk je naar het assortiment van Oma Bobs, valt de variatie op. Zoek je naar een in deze omgeving passende vergelijking, kun je stellen dat die net zo afwisselend is als de lijst van acts die in de Ziggo Dome optreden. Ga maar na: van mini-croquetten, artisanale kaas bitterballen en thai green curry bites tot kipsaté croquetten, gamba mini-croquetten, 42

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=