Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Voorjaar 2020
Hardware ZIGGO DOME Smit en Brouwer: “De Ziggo Dome is geweldig, artiesten willen er graag heen. Nationaal maar zeker ook internationaal. Puur vanuit ons bekeken had de achterkant van de zaal, waar wij laden en lossen, nog ruimer mogen zijn. Maar als je het gebied bekijkt dan weet je dat dat simpelweg niet kon. We kennen weinig zalen die ondanks dat zo snel leeg zijn als de Ziggo Dome. Als die deuren aan de achterkant open gaan, dan gaat alles als een speer. We hebben ook allebei echt schitterende herinneringen aan avonden in de Ziggo Dome. Pearl Jam bijvoorbeeld, Muse, André Rieu, U2, Andrea Bocelli, we zijn er nogal eens bij. Want muziek blijft genieten.” keer in een theater was geweest (twee keer verplicht met school en één keer met mijn ouders) ging er een nieuwe wereld open.” “Ik was een jaar of vier in loondienst toen het theaterbureau waarvoor ik werkte overstapte naar televisie producties. De twee vrachtwagens die zij hadden heb ik toen overgenomen. Ik heb de factuur nog.” Er komt een mooi ingelijst document tevoorschijn waarop het bedrag prijkt, 12.000 gulden voor de twee wagens. “Met geleend geld van mijn zus kocht ik die wagens en ging ik aan de slag, want ik had in vier jaar veel mensen leren kennen in die theaterwereld. Geluid ging ik er ook een beetje bij doen. In een boerenloods verzamelde ik alle spullen, ook de vrachtwagens. Maar dat liep op een gegeven moment wel uit de hand, dat vond vooral die boer waar ik de locatie huurde. Er kwamen steeds meer wagens en spullen bij. Sinds 1992 zitten we al in Nieuw-Vennep, we zijn alleen nog een keer van locatie binnen het dorp verhuisd.” BETROKKEN Kees Brouwer, sinds zes jaar onderdeel van Pieter Smit als commercieel directeur, kan wel lachen om de ingelijste factuur van 1980. En om alle posters in het hele pand. Van het kantoor, tot de kantine, tot de werkplaats en de opslagruimte, overal zie je de mooie tours terug waar Pieter Smit onderdeel van is geweest. Brouwer: “Wij zijn ook altijd echt in de gehele productie betrokken. Toen ik hier begon, ben ik ook eerst mee op gaan bouwen bij een concert. Daar wordt nu soms nog over gesproken, maar als je hier werkt moet je zelf ervaren en voelen hoe het is. Pas dan kun je werken met en voor deze mensen. De entertainment business is mooi, bijzonder. Ik zie hier in onze omgeving ook veel standaard transportbedrijven. Niks mis mee natuurlijk, maar dat is toch echt wel heel erg anders. Wij zijn echt betrokken bij wat we vervoeren. Onze mannen rijden een podium voor een groot optreden naar elke uithoek van Europa en bouwen daar alles zelf op. Ze hebben een enorm aandeel in die show. Dat is anders dan een onbekende lading vervoeren. We zijn sinds een tijdje ook partner van vele grote internationale sportorganisaties. Zodra deze evenementen starten, rijden 90 combinaties van ons in Europa rond. En in de eerste rondes komen de ploegen uit de gekste landen aan de beurt, dus dan zijn we ook onderweg naar Kazachstan bijvoorbeeld. Of staan wagens van ons soms dagen bij de grensovergang met Rusland. Alles om op tijd de materialen op locatie te hebben.” Terugkomend op Eurosonic, op de jonkies, op het nieuwe talent. Smit: “Ik heb een tijdje gedacht dat als het je lukt om de Stones en U2 te rijden, dat iedereen dat dan wel weet. Maar dat werkt totaal niet zo. Artiesten moeten je ervaren, dus dat doen wij al bij jong talent. Sommigen zien we eenmalig terug, anderen breken door en met hen reizen we heel de wereld over. We doen ook lucht- en zeevracht, mocht het echt groot worden.” Bij ons is het een one-stop-shop”, voegt Brouwer toe. Waar het bedrijf vroeger in de zomer wat rustiger was, gaat het nu ook in de warmte volle bak door. Als partner van StageCo, de grote podiumbouwer uit België, gaat de blauw witte brigade op stap voor alle festivals. Deze ontwikkeling leidde er uiteindelijk toe dat Pieter Smit inmiddels vestigingen heeft in België, Frankrijk, Polen, Bulgarije, Duitsland, Portugal en Italië. Gezamenlijk hebben ze duurzaamheid hoog in het vaandel, met de schoonst denkbare wagens, zonnepanelen op de daken en zoveel mogelijk lokale mensen die bij evenementen werken. Als je om je heen kijkt in Nieuw- Vennep denk je na het horen van dit verhaal heel even: Wat was er gebeurt als Pieter Smit op een baan als ambulancechauffeur of taxichauffeur had gesolliciteerd? Dan hadden vele artiesten de luxe van blauw wit niet gekend! LiveAvenue Where Business Meets Music • Voorjaar 2020 23
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=