Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Najaar 2019

we niet willen, dan gaan we ons op glad ijs begeven. Dan moet je sterk zijn en zorgen dat je iets anders maakt waar de klant ook heel blij mee is.” EUROPA LEAGUE “We hebben laatst een Buma Award gewonnen voor de muziek van de Europa League. Dat was een heel pakket dat we in opdracht van de Europese voetbalbond UEFA maakten. Verschillende bumpers en leaders voor op social media, maar ook de walk on pitch-muziek. Zeg maar wat bij de Champions League het klassieke deuntje, van George Frideric Händel, is. Iedereen kent dat en het is sinds 1992 hetzelfde deuntje. Het is alleen een paar keer afgestoft. Ik zou het ook nooit meer veranderen, mensen krijgen er kippenvel van.” “Het was de UEFA niet gelukt om tijdloze muziek voor de Europa League te maken, dus zochten ze iets anders. Wij wonnen de pitch. Afgelopen seizoen werd onze muziek voor het eerst gedraaid. In Nederland kregen we daar weinig van mee, want er hadden zich helaas geen Nederlandse clubs voor de Europa League geplaatst. We moesten in de opdracht weg blijven van de klassieke muziek. Het moest steviger klinken, meer voetbal, meer fanbeleving. Ik denk dat het goed gelukt is, de reacties zijn overwegend positief. Ik hoop natuurlijk dat het een blijvertje wordt, net als de hymne van de Champions League. Daar zullen de mensen in 1992 ook niet meteen voor op de stoel hebben gestaan, maar nu is het niet meer weg te denken.” A’DAMTOREN “Ons kantoor zit in de A’DAM Toren. We zitten op de vijftiende verdieping en hebben een prachtig uitzicht op de stad. We begonnen als potentiële huurder, maar nadat hij de tender had gewonnen in november 2012, vroeg Duncan Stutterheim of ik zin had in te stappen in de ontwikkeling van de toren. Dat heb ik meteen gedaan en het was een ontzettend leuk avontuur om er echt een muziektoren van te maken.” “Het gaat ook absurd goed. We moesten tijdens de ontwikkeling van de toren inschatten hoeveel bezoekers het uitkijkpunt zou trekken. Ik zei driehonderd per dag, Duncan vierhonderd, en Sander Groet, die met het idee van een uitkijkpunt kwam, zei zevenhonderd. Het zijn er nu achttienhonderd. Per dag. Dus bij elkaar opgeteld zaten we redelijk in de buurt, haha.” “We zitten hier dus met heel veel plezier. Het kantoor oogt elk moment van de dag anders, door steeds een andere lichtinval. We zien door het ene raam de zon opkomen en aan de andere kant van het kantoor de zon weer ondergaan. Ik heb al drie jaar geen afspraak buiten de deur gehad, want iedereen wil graag hierheen komen. Het is echt een inspirerende omgeving.” TOEKOMSTMUZIEK “Met welk merk ik nog graag zou willen werken? Ik ben een echte Amsterdammer en een voetballiefhebber, dus Ajax is voor mij het mooiste merk in de wereld. En bij sport komt kippenvel kijken. Zoals bij de Champions League-hymne. We hebben ook de muziek voor het WK Vrouwenvoetbal gedaan en voor de Olympische Spelen in Brazilië. De opdracht voor de Spelen in Tokyo hebben we ook binnen, dus daar gaan we binnenkort mee van start.” Bedrijfsleven LiveAvenue Where Business Meets Music • Najaar 2019 69

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=