Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Najaar 2019
Bedrijfsleven ZAKENMAN “Ik ben pas op mijn 32e gaan ondernemen. Ik ben eigenlijk een muziekwetenschapper, al heb ik mijn bul nooit gehaald. Een dag nadat ik mijn scriptie had ingeleverd, ging ik in de reclamewereld aan de slag en had meteen iets van: dit is het helemaal. De universiteit heeft ook nooit gebeld met de vraag of ik nog wilde weten wat ze van mijn scriptie vonden, haha.” “Tot ik ging ondernemen, werkte ik als dj en trad op met een band. Ik deed onze boekingen, was zeg maar de regelneef. Omdat we vijftig keer per jaar optraden, ging er veel tijd in zitten. Ik zag het als een bijbaantje, had toen nog helemaal niet door dat het eigenlijk al best serieus ondernemen was. We spelen overigens nog steeds, drie of vier keer per jaar. Het grappige is dat we nooit repeteren, maar nog steeds best goed klinken op het podium. Het slijt niet, ook al zijn we inmiddels een stel oude lullen.” EERSTEOPDRACHT “Mijn eerste opdracht was voor Lufthansa, waarmee ik in Duitsland meteen een reclameprijs won. Ik zat in de zaal en schrok me rot toen ineens Lufthansa werd omgeroepen als winnaar. Het was dus meteen raak.” “Wat ik van die klus heb geleerd? Ik weet nog dat ik dacht: ik moet bij de pitch niet de goedkoopste zijn, want dan win ik nooit. Het voelde vreemd om een serieus prijskaartje neer te leggen voor iets dat als een hobby voelde voor me. Maar als je een hobbyprijskaartje hanteert, gaan ze je ook beoordelen als hobbyist en sta je 1-0 achter. De tijden zijn wat dat betreft wel veranderd. Maar toen was het goed om een professioneel ogend bedrag te vragen.” TEMP LOVE “We werken dus in opdracht van een merk, waarbij we qua muziekrichting alles kunnen leveren, van jazz tot metal. Vandaar ook dat we met veel componisten samenwerken, die hun specialisatie hebben. Meestal zijn de beelden van een commercial al af en moeten wij daar de juiste muziek bij maken.” “Wat weleens gebeurt, is dat bijvoorbeeld de editor alvast een muziekje onder de beelden zet, een tijdelijke track. Even om te kijken wat werkt. Daarvoor wordt bijvoorbeeld Coldplay gebruikt, want dat werkt op een gekke manier altijd. De klant ziet dan de beelden met dat muziekje en dan kan het voorkomen dat ze het niet meer los van elkaar kunnen zien. De Amerikanen noemen dat temp love. Los van dat de klant vaak niet weet dat een licentie van Coldplay een half miljoen kost, past die tijdelijke muziek soms helemaal niet bij de doelgroep of merkidentiteit. Het is lastig om de klant daarvan te overtuigen omdat volgens hem of haar het hele plaatje voor die campagne klopt. Dan moet je die klant wel in bescherming nemen en zeggen: ‘Doe het niet. Zie het als een verkering die uitgaat: het doet een paar weken pijn. Ga in de rouw, dan maken wij nieuwe muziek.’” ONBEWUST PLAGIAAT “Of ik nou bij een concert ben of muziek luister op mijn telefoon, fijne deuntjes neem ik altijd mee. Dat is mijn muzikale bagage. En dat kan gevaarlijk zijn als je iets nieuws moet bedenken. Toch hebben we – en nu moet ik even afkloppen – nog nooit problemen met plagiaat gehad. We hebben alleen een keer een Nederlandse band gehad die dreigde met een rechtszaak. Ze wilden weten of onze componist een Nederlander was, die onbewust beïnvloed kon zijn door hun muziek. Die bewuste componist had echter nog nooit van die betreffende track gehoord.” “Er zijn maar twaalf tonen in het diatonische toonstelsel, maar daarmee zijn miljoenen liedjes gemaakt. Wij hebben inmiddels duizenden tracks gecomponeerd en dus maar een keer was er een beetje gedoe over; dat valt reuze mee. Het kan gevaarlijk zijn als een klant zegt: maak iets wat lijkt op dat ene nummer. Dat moeten ZIGGO DOME “Ik kom niet zo vaak in de Ziggo Dome als ik zou willen. Maar om heel eerlijk te zijn, ben ik niet zo van de grote concertzalen. Paradiso vind ik groot genoeg. Ik ben ook daar, en in de Melkweg, opgegroeid, heb daar ook op het podium gestaan. Dat gaat in de Ziggo Dome niet lukken, haha. Ik ben er wel geweest voor Fleetwood Mac en Paul Simon. Het is top dat je van overal het podium goed kan zien, en de akoestiek is geweldig.” 67 LiveAvenue Where Business Meets Music • Najaar 2019
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=