Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Najaar 2019

De Lama’s Patrick Lodiers al eerder aan. Beckand: “Wij noemen dit de laatste bezetting.” Alle vier de Lama’s krijgen weer een compleet eigen opkomst tijdens de shows in november en die bedenken ze volledig zelf. Als producent weet Beckand wat er bij wie gaat gebeuren, maar de overige collega’s weten dat niet tot in detail van de anderen. “We spreken elkaar regelmatig, maar dan gaat het eigenlijk meestal over heel andere dingen dan over ons optreden. En tijdens de acht try outs die we gaan doen, is er nog geen sprake van alle toeters en bellen. Daar gaan we vooral weer lekker warmdraaien. We houden het verrassingselement wat betreft de intro’s, echt erin tot 7 november. Het eindresultaat wordt uiteraard theatraler dan de try outs of de uitzendingen op tv, maar de show blijft improvisatie van A tot Z. Vorige keer hebben we door de zaal gevlogen met een regenboog, nu wordt het weer compleet anders.” Inspiratie haalt Beckand uit het dagelijks leven. “Je ziet mij niet snel opgesloten op een kamertje zitten nadenken of wachten op inspiratie, daarom ligt improvisatie mij ook zo goed. De ideeën stromen altijd, waar je ook bent. En natuurlijk focus je dat meer richting deze shows. We hebben dit twee jaar geleden voor het laatst gedaan, er is weer een totaal nieuwe realiteit en actualiteit die we kunnen gebruiken. De setting zal totaal anders zijn dan vorige keer, maar het blijft een improvisatie show. De spelvormen zullen komen uit de vormen die al een keer gebruikt zijn, maar met de spontaniteit van het publiek weet je nooit waar iets heen gaat. Patrick is natuurlijk ook al vanaf het begin af aan bij ons, in het begin eigenlijk niet wetende waar hij aan begon. Of hij zelf grappiger is geworden? Volgens mij vooral handiger ommet ons te dealen”, geeft Beckand met een glimlach aan. AVANT LA LETTRE Storytelling, het thema van dit magazine, bedrijven en organisaties proberen het meer en meer in te zetten in hun communicatie. De Lama’s gelden misschien wel als de storytellers avant la lettre. Het echt neerzetten van een verhaal is wat de heren eigenlijk constant doen. “Een goede scène is eigenlijk een kort verhaal; in 30 seconden moet je de situatie schetsen, er moet snel iets gebeuren en het moet een bevredigend einde hebben. Soms maak je zelfs in één zin een complete grap. Storytelling hoeft dus niet lang te duren, als de inhoud scherp is.” Alle Lama’s hebben zich de laatste jaren ontwikkeld, allen op hun eigen weg. Alle vijf komen veelvuldig op televisie. Nederland ontdekte sinds 2011 de meer serieuze kant van Tijl Beckand met het programma De Tiende van Tijl. “Dat had misschien niet iedereen van mij verwacht, zeker niet de mensen die mij alleen kenden van de Lama’s. Maar het is natuurlijk geweldig mijn passie voor klassieke muziek met zo’n programma uit te kunnen en mogen dragen.” Terugkijkend naar de start van de Lama’s, was Beckand toen al degene die alles regelde. Wellicht de meest serieuze van de groep. Hij kende de andere jongens niet persoonlijk, “maar binnen het wereldje weet je van elkaar wie goed is”, legt hij uit. Improvisatie was voor hen allen nieuw en hij durfde het aan om een stap te zetten naar een nieuw soortig programma. “Een zender bepaalt uiteindelijk of iets succesvol of goed is, alles hangt logischerwijs aan kijkcijfers. Wij konden toen ook niet voorspellen dat we zoveel jaren op tv zouden blijven en nu nog steeds op zouden treden met het improvisatieconcept. We namen in die tijd steeds een aantal uitzendingen op en vooral in het begin was het spannend of het aan zou slaan. Een eerste gevoel hadden we natuurlijk wel vanuit de zaal, want live publiek is super eerlijk en duidelijk. Maar op televisie was het even afwachten. We hebben onderweg echt leren improviseren.” Met meer dan zeventig uitzendingen, tientallen theatershows en een stapel dvd’s hebben De Lama’s een flinke erfenis achtergelaten. En wie ze nooit op tv gezien heeft kan altijd op YouTube terecht. (Tip: Check even op Youtube De Lama’s Backer in Action en vind al heerlijke voorproefjes  .) Improviseren hebben ze zeker geleerd, en hoe. Zelfs in een grote zaal als de Ziggo Dome blijkt de interactie met het publiek te werken. Voor de toeschouwers geldt dan ook: Maak u klaar, bereidt u voor op een avond lachen, maar ook op scherp zijn en meedoen! LiveAvenue Where Business Meets Music • Najaar 2019 45

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=