Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Najaar 2019

Ga eens bij een willekeurige bar staan, leg je oor te luister en je hoort de mooiste verhalen voorbijkomen. In een kroeg, bij een voetbalwedstrijd of concert: aan de bar worden ervaringen uitgewisseld, terwijl er even wordt gewacht op de bestelling. Maar de bar zelf kan ook een verhaal hebben. En juist voor dat verhaal zijn we op deze ochtend in de Ziggo Dome. Met Antoine Pruyn, interieurarchitect van Heineken, en Jens Bouwens, Manager Horeca van de Ziggo Dome. De zaal ligt er verlaten bij, hetzelfde geldt voor de bar waarvoor we staan. Bouwens wijst op de drie kassaschermen, met links daarvan steeds een combitapzuil en rechts een biertap. Van Heineken uiteraard. Het Amsterdamse biermerk is al sinds de opening van de Ziggo Dome partner van het poppodium, dat 34.000 liter bier kan opslaan en in totaal 2,5 kilometer aan bierleidingen telt. “Over de indeling van de bar is uitvoerig nagedacht,” vertelt Bouwens. “Het is vrij standaard bij horeca op grote locaties en festivals dat er een aantal tappers zijn die de dranken op een achterblad klaarzetten en dat andere medewerkers orders opnemen en dranken uitgeven. Zij draaien zich dan na het opnemen met de rug naar de gast toe om de drankjes bij elkaar te zoeken op dat achterblad. Zo kan de gast dus een hele tijd tegen de rug van die medewerker aankijken en krijgt hij daarna drankjes die al langere tijd klaarstonden. Dus lauwe wijn, bier zonder schuimkraag en cola zonder prik. In de Ziggo Dome hebben we in de bars aparte werkplekken gecreëerd waarbij we alles vers tappen. Degene die de order opneemt, tapt zelf. En alles is binnen handbereik, en staat aan de voorkant van de bar. De medewerker hoeft zich dus niet om te draaien en kan zodoende tijdens het tappen een praatje met de gast maken. We zijn dus gastvrijer en kunnen continue vers bier uitserveren.” Antoine Pruyn luistert aandachtig mee en glimlacht als de term ‘vers bier’ valt. Voor de interieurarchitect van Heineken klinkt dat natuurlijk als muziek in de oren. De baropstelling zorgt er ook voor dat de taps van het biermerk extra goed zichtbaar zijn. Deze gastvrije manier van werken is echter uitdagender voor de medewerkers, want iedereen moet een goed biertje kunnen tappen. “Vandaar dat we het Goed Getapt-programma aanbieden vanuit Heineken,” legt Pruyn uit. “Daar leren horecamedewerkers niet alleen een biertje tappen, maar vertellen we ook iets over de gastbeleving. We hebben een mooi merk, dat moet dan ook mooi arriveren bij degene die het drinkt.” Pruyn hielp vanuit Heineken mee bij het ontwerp van de eerste bars in Ziggo Dome. Hij loopt naar de zijkant van de bar en wijst op de C-vorm. De vloer, achterwand en het plafond zijn van hout, en vormen een Hardware 29 LiveAvenue Where Business Meets Music • Najaar 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=