Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Najaar 2019
nog even in militaire dienst, anders was ik wellicht al eerder in deze wereld gestapt. Mijn vader was fotograaf bij de ANWB, ik vond het altijd al leuk om hem te helpen. Heb via hem al een beetje leren monteren. Maar eenmaal bij een filmbedrijf in Den Haag leerde ik echt het mooie van montage. Toen nog met alle oude technieken natuurlijk, nu in het digitale tijdperk kan er veel meer en makkelijker. Maar wat er nooit verandert, is dat monteren altijd meer tijd kost dan je denkt. Om het écht mooi te maken is er altijd extra aandacht nodig. Dat geldt voor regie van concerten exact hetzelfde.” Backstage met... Een aantal Nederlandse artiesten leunen op Marcel de Vré en zijn vaste ploeg als het op grote evenementen aankomt. De buitenlandse artiesten die toeren door Europa brengen vaak zelf alles mee qua materialen en die shows zijn al bedacht en vooraf geregisseerd. Dus daar zul je De Vré niet vaak zien. Vanuit zijn montage-ervaringen, vooral met bedrijfsfilms voor bijvoorbeeld Shell en Wereldtentoonstellingen, vroeg Paul van Vliet hem ooit voor de regie van zijn jubileumshow voor de AVRO. De overstap van montage naar regie was gezet. “Door deze show werd ik freelancer en door mijn ervaring vanuit de film ging ik deze stijl meer toepassen op televisie. Bijvoorbeeld theaterregistraties met gefilmde scènes erin, dat was toen nog vrij nieuw. De ontwikkeling ging verder en ik ben daar uiteraard in mee gegaan. Shows van Freek de Jonge en andere cabaretiers volgden. Een ander hoogtepunt kwam in 1996, de opening van de Amsterdam ArenA. Ik filmde daar alles achter de schermen. Daar kwam ik met technische producenten uit de entertainment en concertwereld in aanraking. Deze contacten brachten me weer een stukje verder in de richting van wat ik nu doe.” SUDOKU De Vré springt door al zijn verschillende werkzaamheden soms van de hak op de tak, maar vertelt vol enthousiasme over inmiddels ‘zijn’ cameramensen die in de Ziggo Dome met hemwerken. “Cameraman/vrouw is echt een vak. Mensen denken wel eens dat iedereen dat kan, maar dat is absoluut niet het geval. Constant een vlijmscherp beeld weergeven 3 uur lang, bepaalde emoties in verschillende beeldkaders weten te pakken, is best pittig. Bij bijvoorbeeld Ladies of Soul willen we per avond een aantal keer die meiden los van elkaar in vlakken op het scherm tonen. Dat houdt in dat de dames precies op de goede plek verspreid over het podiummoeten staan en vier cameramensen exact klaar moeten zijn voor dit ene moment waarop dit shot te maken is. Het is mensenwerk, nooit routine. Je kunt nooit simpelweg een draaiboek afwerken en klaar. Je hebt een basislijn met z’n allen, maar alles kan anders lopen, je hebt met publiek te maken en met techniek, er kan van alles gebeuren. Je moet met de hele ploeg dat gevoel van op het podium snappen om de belevenis te kunnen creëren voor mensen in de zaal. Het is een soort sudokupuzzel die elke avond weer in elkaar moet passen.” “Cameraman/ vrouw is echt een vak. Mensen denken wel eens dat iedereen dat kan, maar dat is absoluut niet het geval.” LiveAvenue Where Business Meets Music • Najaar 2019 27
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=