Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Najaar 2019
Backstage met... Vooral wanneer het op series concerten aankomt, moet iedereen elke avond weer extreem scherp blijven. De Vré heeft daar te allen tijde de beste oplossing voor. “Haribo, dozen vol snoep houden ons elke keer weer overeind. Zelfs de artiesten snoepen mee. Maar de Haribo bij mij in de Front of the House zorgt er ook voor dat iedereen met regelmaat even langs loopt. En dat geeft mij dan precies nog even een kans om te checken of iemand klaar is voor dat ene momentje dat we hebben aangepast of iets anders dat speciale aandacht vraagt. Dus mijn geheim is suiker haha.” SPANNING De regie van een show voor het publiek in de zaal vindt De Vré zelf het allerleukst om te doen. “De druk van het NU moeten maakt het leuker. Het kan niet opnieuw, het kan niet nog even aangepast worden zoals bij een reportage, het is nu of nooit. De kick bij een positief resultaat is direct voelbaar. Vaak doe je een show een paar keer. Na show 1 denk je: dit hebben we toch maar weer met z’n allen voor elkaar gekregen. Wij programmeren licht en video vaak een paar weken vooraf, dan zie en voel je al hoe één en ander eruit gaat zien. De repetities met de band of artiesten zijn vaak maar 2 of 3 dagen vooraf, dat is redelijk uniek. In andere landen is de voorbereidingstijd vaak veel langer. Het is teamwork. Na show 2 krijg je de smaak echt te pakken en dan is het blijven schaven, blijven verbeteren. En vooral, alle zorgen van een artiest moeten verdwijnen door hoe wij werken. Hij of zij moet zich volledig kunnen focussen op het optreden zelf. Zijn of haar verhaal compleet kunnen vertellen, wij moeten ervoor zorgen dat dat van A tot Z lukt.” Het vak van documentairemaker en showregisseur blijken veel overeenkomsten te hebben. Het oog voor timing en detail is natuurlijk immens belangrijk. De Vré: “En je moet altijd eerst vriendjes worden, dan pas wordt het goed. Met de een klik je meer dan met de ander, maar je moet een vertrouwensband opbouwen. Die is er niet ineens. Maar als die er is, dan kun je in beide takken van sport echt een diepere laag aanboren. Bij documentaires bijvoorbeeld, ga ik vaak eerst met een artiest op pad. Filmen we nog weinig tot niks, maar bekijken we wat het verhaal zou kunnen zijn. En als dat goed blijkt, dan ga ik eens proberen of Uur van de Wolf interesse heeft. Niet andersom. Zij weten dan al dat er een basis ligt, dat de kans dat het mooi gaat worden groot is, en kunnen een keuze maken.” VIAMONTAGENAARREGIE De Vré kwam in 1975 in “showbusiness” terecht. “Ik speelde zelf in een bandje, maar mijn talent was zoals gezegd niet zo groot dat ik hierin echt verder zou kunnen. Maar ik snap daardoor wel voor een deel wat artiesten willen en bedoelen. In de jaren 70 moest ik LiveAvenue Where Business Meets Music • Najaar 2019 25
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=