Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Najaar 2019

Backstage met... Al lopend door de Ziggo Dome ontwaart Marcel de Vré de lage karretjes die gebruikt worden om stoelen en andere spullen te verplaatsen binnen het pand. Spontaan schiet hij in de lach. “Deze karretjes hebben we tijdens Ladies of Soul gebruikt. Maar dan zat er een zangeres op die achter de schermen snel van de ene naar de andere plek moest komen. Het publiek heeft dat niet gezien maar het was een erg grappig gezicht. Die dames kunnen in een groot pand als dit niet van de ene naar de andere kant rennen en dan meteen weer goed bij stem op het andere podium staan. Dus moesten we daar iets op verzinnen, deze karretjes boden uitkomst. Stoel erop, flesje water voor de zangeres, en iemand die hen als een razende door de gangen duwde. Niks glitter en glamour haha.” De Vré kent de Ziggo Dome inmiddels op zijn duimpje, net zoals eigenlijk elke andere zaal in Nederland die grote Nederlandse artiesten programmeert. Het festivalseizoen is voor hem topdrukte op dit vlak, in de iets rustigere overige maanden van het jaar maakt hij documentaires voor o.a. Het Uur van de Wolf. En die gaan eigenlijk altijd over… muziek. De rode draad in zijn leven. Voor hemzelf bleef het bij een bescheiden carrière als muzikant. “Verder dan leuk als amateur ben ik niet gekomen.” Maar verder is alles wat De Vré met muziek doet meer dan professioneel. Front of theHouse De Front of the House is zijn stek tijdens het concert of show, de benaming voor de plek in de zaal waar alle geluidsmensen en technici bij elkaar zitten. Het team van De Vré is echter vele malen groter dan de groep mensen die daar zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld alle cameramensen en de mensen in de regiewagen, ze horen allemaal bij elkaar. In de zaal ben ik de ogen voor de regie van de schermen waarvoor de mensen buiten in de regiewagen zitten. Iedereen werkt aan één doel: een geweldige beleving voor elke bezoeker. Daarnaast is video ook veel meer onderdeel van de live beleving en het decor geworden. De lat ligt soms erg hoog.” “Alle speciale effecten en middelen die we gebruiken moeten wel iets bijdragen aan de sfeer, aan de beleving. Alleen een artiest met zijn band op een podium zie je tegenwoordig niet veel meer, er hoort een complete multimediashow bij. Een geoliede machine met belichters, geluidsmensen, showcrew, technische en uitvoerende producenten. De regisseur houdt de bedachte uitstraling in de gaten en iedere discipline voegt wat toe. Iedereen weet ook van elkaar wat we aan elkaar hebben. Vanaf de eerste tekening en de setlist die samengesteld is. Wij zorgen er steeds weer voor dat die showelementen het geheel ook echt versterken. En dat is nooit hetzelfde, voor elk concert worden er vaak weer nieuwe speciale dingen verzonnen. De artiest of band op het podiummoet zich er prettig bij voelen, maar hij of zij moet bijvoorbeeld ook precies weten wat de plek is om te staan tijdens een bepaald nummer zodat wij er iets moois met licht of video van kunnen maken. Er is niet voor niets een uitgebreid draaiboek en alles wordt vooraf doorgenomen.” “je moet altijd eerst vriendjes worden, dan pas wordt het goed.” LiveAvenue Where Business Meets Music • Najaar 2019 23

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=