Ziggo Dome Member Club | Live Avenue | Najaar 2019

Backstage café We kunnen snel even naar binnen gluren, gebaart Danny Damman. De directeur van de Ziggo Dome heeft gekeken of Neil Young en zijn entourage niet toevallig al aan het lunchen zijn in het backstage café. ’s Avonds staat de inmiddels 73-jarige rocker namelijk op het podium. We horen getokkel van een gitaar, maar het café is verder leeg. In de ruimte daarachter zit de Canadees waarschijnlijk even te ontspannen. Het is toch bijna een vreemde gewaarwording als je in het backstagegebied van Ziggo Dome vanuit een vrij klinisch ogende keuken zo een bruin café instapt. Links staat een bar, rechts een oude vleugel. Ertussenin staan houten stoelen en tafeltjes, uiteraard voorzien van kleedjes. Aan de rood behangen muren hangen oude foto’s – van artiesten als Johnny Jordaan, Willeke Alberti en André Hazes. Maar ook specifieke Amsterdamse foto’s, zoals die van de oorspronkelijke eigenaren van Café Nol, het Amsterdamse straatbeeld uit de jaren zestig en zeventig en (natuurlijk) Johan Cruijff. “Ik ben in Amsterdam in allerlei tweedehandswinkels geweest, op zoek naar bruikbare spullen. Hier een schilderijtje, daar een lamp. Ik heb lijsten voor vijftig cent per stuk gekocht. Het is dus allemaal authentiek,” vertelt Damman als we plaats hebben genomen in zijn kantoor. “Centraal stond het idee dat het een oude kroeg in Amsterdam moest worden. Dat is volgens mij wel gelukt.” Aan tafel zit ook Pascal Stolk, senior brand activation manager van Heineken en mede- initiator van het café waar artiesten voor en na hun optreden met hun entourage kunnen zitten. “De taps hebben we uit een oude zaak uit Den Bosch gehaald, maar ze zijn van oorsprong afkomstig uit een Amsterdamse kroeg,” vult Stolk het lijstje met authentieke voorwerpen aan. “Vanuit Heineken hebben we een fotocollage laten maken, met daarop de evolutie van het Heinekenflesje, van de allereerste tot nu. En er hangen foto’s van Freddy Heineken en de eerste Heinekenfabriek in Nederland. Het café is echt een replica van de zeer oude kroegen, zelfs tot de barhoogte aan toe.” Damman begint te lachen. “Ik liet het café laatst aan een Amerikaan zien. Ik dacht: die vindt die foto’s van die artiesten wel leuk, maar hij ging meteen naar de foto’s van Heineken. Daar wilde hij alles over weten. Heineken is een icoon voor buitenlanders. Dat spreekt internationaal toch meer aan dan Johnny Jordaan en Willeke Alberti. Overigens was dat meteen een mooie aanleiding om uit te leggen waar de naam EST.1873 voor staat: het oprichtingsjaar van Heineken.” “Als concertzaal willen we iets extra’s bieden aan de artiesten,” vervolgt Damman. “Bij heel veel zalen is het backstage vrij klinisch, vanuit de oude gedachte dat de artiesten zelf van Na een zwarewerkdag even lekker onderuitzakken in je stamkroeg, daar zijnwe allemaal wel voor te porren. Artiestendus ook na eenoptreden. De ZiggoDome opende eerder dit jaar inhet backstage-gebied eenAmsterdamse bruine kroeg: Cafe EST.1873  MIKE VAN DAMME  PRO SHOTS / STANLEY GONTHA LiveAvenue Where Business Meets Music • Najaar 2019 101

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=