Live Avenue - Zomer 2018

77 Live Avenue Where Business Meets Music • Zomer 2018 Duncan Stutterheim “Je kunt er op twee manieren naar kijken. Ik ben 26 jaar ouder, heb veel meer bagage en kapi- taal, dat maakt het minder stressvol. Toen we met ID&T begonnen, hadden we geen allesom- vattend plan, vonden het vooral tof om feesten te organiseren. Die trein ging rijden, werd groter en gekker, totdat we in tientallen landen zaten. Daardoor kwam er enorm veel op ons af.” “Dan heb je nog de tijdsgeest, dat vind ik lastig om te vergelijken. Onze markt is compleet veranderd door de digitalisering. De grootste bedrijven ter wereld, zoals Amazon en Google, bestonden vijftien jaar geleden nog niet. Ik heb een paar jaar een downloadwinkel gehad, dacht echt dat dat het helemaal zouworden. Niemand kon voorzien dat we nu met z’n allen muziek juist streamen. Op bijvoorbeeld die jongens van Spotify na dan. Dat vind ik als ondernemer inspirerend. Wij waren destijds jonge gasten die dachten dat het anders kon, die heb je nu nog steeds.” Wat wilden jullie eigenlijk bereiken? “Onze motivatie was de bezoeker de tofste er- varing mogelijk te geven. Daarbij legden we de lat steeds hoger. Elke editie van bijvoorbeeld Sensation moest beter zijn dan degene ervoor. Maar dat betekende niet dat we per se meer bezoekers wilden hebben. We probeerden de shows creatiever in te kleden, met nieuwe tech- nieken, wilden zorgen dat bijvoorbeeld klach- ten over wc’s en files werden aangepakt.” “Mijn vader zegt wel eens: zien wat niemand ziet, doen wat niemand doet. Stadionfees- ten waren er nog niet. Maar vertel de mensen eens dat jouw feest in de Amsterdam Arena tof wordt, terwijl er geen referentiekader is. Geluk- kig liepen de mensen de eerste keer de deur uit met het gevoel van: dit is inderdaad tof. De tweede keer was het in no time uitverkocht. Bij andere concepten sloeg het de tweede keer echter niet aan, en de derde keer ook niet. Dan moet je durven te stoppen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=