Live Avenue - Zomer 2018

de songs van ELO ook binnenkomt bij de derde generatie. Tieners en oudere kinderen. Het grappige is dat alle drie die generaties elke song woord voor woord mee kunnen zingen. 60.000 mensen die jouw liedjes snoeihard meezingen, zorgt voor een geweldig gevoel. Ik heb ook nooit geweten dat mijn repertoire zo bekend was bij zoveel mensen.” WasWembley Stadium jouw idee? ,,Absoluut niet. Mijn manager kwam ermee en hij liet de kaartverkoop van Wembley beginnen op de dag dat wij op het Glastonbury Festival speelden. Dat was natuurlijk loeislim van hem. Ik was zelf wel een beetje bezorgd of het wel goed zou komen. Als je zolang niet meer hebt getoerd en je moet 60.000 kaarten verkopen is dat nogal een opgave. Maar hij bleek volledig gelijk te hebben.” Je moet toch wel vreselijk gespannen zijn. 30 jaar niet optredenmet ELOendanopeens Wembley Stadiumvullenmet 60.000 fans. ,,Het was meer nervositeit. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Maar ik vond het ook een soort van mysterie. Hoe bekend was ik nog na al die jaren? Maar ik heb echt elke minuut van dat concert genoten. Er waren fans uit de hele wereld naar Londen gekomen. Daarnaast deed ik een concert van 2 uur en dat is voor ELO-begrippen erg lang. Normaliter stoppen we na anderhalf uur maar ik wilde gewoon songs spelen die we zelden of nooit live deden. Nummers zoals Xanadu , Ma-Ma-Ma-Belle en Wild West Hero . Uiteindelijk hebben 23 songs gedaan in plaats van de 17 songs die we tijdens onze arena-tour door Europa deden.” In 2001 klaagde je in New York tegenmij nog over de vaak moeilijke omstandigheden waaronder ELO in de jaren ’70 en ’80 moest toeren. Vooral de technische problemen waren jou eendoren inhet oog. ,,Het was 30 jaar geleden dat ik met ELO over de wereld toerde en eigenlijk was alles anders. Het reizen, de productie maar vooral de geluidskwaliteit. Vroeger stonden er van de grote monitoren op de grond en dan moest je maar proberen om alles te horen. Uiteindelijk stond alles op 10 en was er continu chaos door het volume. Maar heb ik gewoon een oortje in en hoor ik werkelijk elk detail. Voor een perfectionist zoalsmij is dat natuurlijk geweldig. Bij de repetities had dat ook zijn voordelenwant daardoor kon elke dissonant monitoren.” Ik begreep dat die technische problemen weleens bijna je leven tijdens een sound- check in Ierlandheeft gekost. 65 Live Avenue Where Business Meets Music • Zomer 2018 Jeff Lynne

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=