Live Avenue - Zomer 2018

Jeff Lynne werd vorig jaar 70 jaar. Maar eigenlijk maakt dat bij hem helemaal niet uit. Als hij op een doordeweekse avond de Electric Cinema aan het befaamde Portobello Road in Londen komt binnenlopen, is het exact dezelfde man die ik 2004 in New York interviewde. Maar niet alleen uiterlijk is de in Birmingham geboren stille ster nog altijd dezelfde. Als twee uur later de laatste klanken van de concertfilm ELO: Wembley or Bust wegsterven, weet ik het zeker. Deze man is een alien, niet van deze planeet. De geweldige concertregistratie is nog eens het harde bewijs dat het Electric Light Orchestra anno 2018 nog altijd bestaansrecht heeft. Dat Lynne nog altijd die wat verlegen, goedlachse en immer zonnebril dragende kerel is, siert hem. Waar hij in de jaren ’70 en ’80 nog weleens bakken kritiek over zich kreeg uitgestort, daar is er nu alleen maar plaats voor eer. En dat is logisch. Na het uiteenvallen van ELO in 1986 ontwik- kelde Lynne zich tot een van de meest be- langwekkende producers. Diverse Beatles, Roy Orbison en Tom Petty scoorden grote solosuccessen met door Lynne geproduceer- de albums. Samen met Orbison, Bob Dylan, George Harrison en Petty deed Lynne in de rol van Clayton ook nog eens te gekke dingen met de Traveling Wilburys. Zijn (overigens prima) soloalbum Armchair Theater zag hij tien jaar terug echter jammerlijk floppen en ook een voorzichtige terugkeer met ELO aan de hand van het album ZOOM in 2001, was niet aan de wereld besteed. Maar opeens was daar in 2014 een concert in het Londense Hyde Park, georganiseerd door de BBC. De 80.000 kaar- ten waren binnen een kwartier uitverkocht, dit tot grote verbazing van Lynne zelf. Wat volgde was een nieuw album met de titel Alone In The Universe en een plek in de Rock & Roll Hall Of Fame. Opeens leek alles toch nog op zijn plaats te vallen en uiterst succesvolle tournee door Europa volgde met als hoogtepunt een optre- den in de immense Wembley Stadium in juni van dit jaar. Ik neem aan dat je enigszins verbaasd was door de enorme belangstelling voor ELO. ,,Het was geweldig om te zien dat tijdens mijn laatste tournee gewoon drie generaties fans in de zaal of het stadion stonden. Je hebt de oude rockers en hun kinderen die thuis zijn opgegroeid met mijn muziek. Maar je ziet dat 64 Jean-Paul Heck Steenbergen, 20 mei 1965. Nederlandse muziekjournalist en hoofdredacteur van muziekmagazine Soundz. Foto: Andreas Terlaak

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=