Live Avenue - Zomer 2018

Hardware om. Hoe groot kan de zaal dan zijn? En hoe groot durf je? Dat het dan én groot én in- tiem is geworden, geeft een enorm voldaan gevoel.” Job vult aan: “Bij mij op kantoor werd er gewoon keihard om gelachen, een intieme zaal van deze orde van grootte. Maar artiesten en bezoekers hebben de zaal inmiddels omarmd.” Vangrot naar ZiggoDome De drie heren hebben vele concerten gezien en beluisterd in de Amsterdamse trots. Samen moeten ze nog lachen om een optreden van Paul Simon. Rob: “In het begin waren we even bang dat de man het kwijt was, dat zijn stem zijn beste tijd had gehad.” “Maar later bleek”, vult Danny aan, “dat zijn geluidsman alle afstellingen nog zo had laten staan als voor een voor- gaand concert in een grot in Scandinavië. Ondanks dat die jongen in eerste instantie niet goed had opgelet, had hij de boel bin- nen een paar nummers wel voor elkaar en kon iedereen genieten van een prachtige avond.” Dan blijkt er nog zoiets te zijn als de Dutch Disease in entertainmentland. ‘Wij’ Ne- derlanders praten altijd, ook tijdens con- certen. We zijn geen volkje dat ademloos luistert naar een artiest, we bespreken graag met elkaar wat we vinden van een optreden. Voor sommige artiesten wennen. Een pratende massa kan een soort zwem- badeffect geven, daar is dus in de akoes- tiek ook over nagedacht. Job: “Pas als het echt mooi wordt, wordt het stil.” Rob: “Om terug te komen op Paul Simon, de afsluiting met Sound of Silence was adembenemend, en compleet stil in de zaal.” Samenwerking Rob en Job, het klinkt als een komisch duo, en ze zijn ook grappig als ze samen praten over akoestiek. Rob: “Job lijkt ook een beetje op mijn zoon, misschien is daardoor de samenwerking zo goed.” Ze werkten voorheen aan compleet uiteenlopende projecten. Rob werkte voor Schiphol en de lawaaiproblematiek en werkte bijvoorbeeld aan het Concertgebouw en de Royal Albert Hall.Jobwerktevooreenarchitectenbureau veel aan musea, maar ook aan bruggen, en werkt nu sinds vijf jaar voor zichzelf. Naast dat Ziggo Dome geliefd is om haar akoestiek en geluidsopties, zijn artiesten ook erg gelukkig met de aanwezige faciliteiten. Danny: “We zijn ook de snelste zaal, wat wil zeggen dat de op- en afbouw hier het snelst mogelijk is. Dat is voor artiesten die toeren van groot belang. Als alles vlot staat, is er meer tijd voor de geluidstechnici om alles goed in te regelen. En na een concert rijden ze vaak met complete podia al om 01.00 uur, als de afterparty bij wijze van nog bezig is, weer het terrein af, op naar de volgende stad.” luidsprekers en decor aan gehangen kan worden. Danny: “In de begintijd wil je horen wat het publiek vindt, maar ook wat de ar- tiesten en demensen omhen heen zeggen. Het is belangrijk dat zij hier graag komen. Ik denk dat het grootste compliment is dat onze Ziggo Dome intiemaanvoelt, artiesten voelen zich één met het publiek. Precies wat we wilden ondanks dat we groot wilden met 17.000 mensen die erin kunnen. Voor- af was de schaal die mogelijk was vooral onderwerp van gesprek. Wat kunnen je oren verwerken, daar gaat het uiteindelijk 35 Live Avenue Where Business Meets Music • Zomer 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=