Live Avenue - Zomer 2018

Ver voordat er ookmaar een steen gelegdof eenpaal geheidwas voor de ZiggoDomewerd er gezegddat tegenover deAmsterdamArenA démuziekzaal vanNederlandmet de beste akoestiekmoest komen te staan. De architect Job Schroën en akoesticus RobMetkemeijer gingen in een vroeg stadiumaande slag enmaaktenwaar wat directeur Commerciële ZakenDanny Dammannamens de ZiggoDome riep. De drie heren kijken terug opde ontwikkeling vanhet panddie ze samenmeemaakten.  NATHALIE NUITEN  PRO SHOTS / JASPER RUHE 33 Live Avenue Where Business Meets Music • Zomer 2018 Hardware Hét paradepaardje De akoestiek Wanneer Rob Metkemeijer het pand van de Ziggo Dome betreedt, vertelt hij hoe hij zich nog steeds elke keer weer verbaast. “We werkten hier al toen er nog een kale vlakte lag, we konden ons nog amper voorstellen hoe de zaal eruit zou komen te zien. Daar- door blijft het elke keer weer leuk om hier te zijn.” Want Rob komt nu niet meer elke week langs, Rick Liesveld is er als Produc- tiemanager van de Ziggo Dome elke dag voor praktische vragen op dit vlak. De klus van een goede akoestiek is voor Rob ge- klaard, project geslaagd met vlag en wim- pel. Maar zo simpel blijkt het niet. Eenmaal bij elkaar vergelijken Rob, Job en gastheer Danny de akoestiek met de Formule 1. “Je blijft finetunen. Natuurlijk is de basis ge- legd, maar er is altijd wel weer iets wat je nog kan verbeteren. Bij de Member Seats bijvoorbeeld, hebben we onder het afdakje waar de leden zitten materiaal toegevoegd zodat hun geluid nog beter wordt. En er ko- men bijvoorbeeld tegenwoordig ook shows met gesproken woord naar de Ziggo Dome, cabaretiers of iemand als André Kuipers. En dat vergt weer net iets anders dan een concert.” Danny: “De eerste keer dat we een cabaretshow hadden was echt spannend, de lach die door de zaal ging bij de eerste sterke grap was geweldig. Want het verhaal was dus overal zo goed te verstaan zoals we hadden gehoopt en gedacht.” Isolatie Tribunes zijn normaal gesproken knetter- hard, iets wat gevolgen heeft voor weer- kaatsing en echo. Alle elementen in de Zig- go Dome zijn zo ontworpen dat de nagalm onder controle is, waarbij in het bijzonder de lage tonen heel goed gedempt worden. Rob: “Artiesten moeten hier flink vermogen meenemen, want laag is echt gedempt. Ze moeten uiteraard wel binnen de limiet van 103 decibel blijven.” Onder de tribunes zit wel zes kilometer isolerend materiaal. En waar bij een bouwproject meestal dit soort dingenworden bedacht als de tribune staat, was nu al ver vantevoren bekend waar welk materiaal zou komen. Job was als architect compleet betrokken bij alle benodigdheden voor die perfecte akoestiek. En hoe hard je ook gaat dansen, de tribunes van de Ziggo Dome trillen niet, ook een speciale feature. Wat de heren wel heel graag willen uitleg- gen, is dat goed geluid en goede akoestiek twee totaal verschillende dingen zijn. En pas bij hoge kwaliteit van beide levert het resultaat een onvergetelijke avond op. Rob: “Een goede akoestiek kan een slecht geluid niet verhullen, het is geen wondermiddel. De geluidsmensen van artiesten weten wat ze moeten doen en inmiddels weten wij dat we hen een zeer goedemogelijkheid bieden hun artiest goed over te laten komen in de Ziggo Dome.” Danny Damman reageert daarop: “We hebben acht concerten lang getest in het begin. En daarna zijn we twee maanden dicht gegaan om alle kinderziek- tes die we hadden gevonden bij te schaven. We hadden gezegd ‘de beste akoestiek’, dan moet je dat ook waarmaken.” Prioriteit Door dit voornemen kwam architect Job Schroën, toen nog van Benthem Crouwel Architekten, voor het eerst in een project terecht dat akoestiek als voornaamste pri- oriteit had. “Comfort stond ook hoog, maar in principe moest alles aangepast worden omde akoestiek zo goedmogelijk te krijgen. Dat had ik niet eerder meegemaakt. Maar het maakte veel helder en duidelijk, dit on- derdeel moest perfect zijn. En alle andere ideeën waren welkom, maar in principe on- dergeschikt. De beleving voor de bezoekers staat in alles centraal in het ontwerp. Naast de akoestiek zijn ook de sfeer en zichtlijnen belangrijke factoren geweest.” Om het geluid en de atmosfeer goed te krijgen voor artiesten, moest de zaal aan allerlei eisen voldoen. Aan het plafond van de Ziggo Dome kunnen bijvoorbeeld alle gewenste geluidsinstallaties, lichtobjecten en decorstukken worden bevestigd. De dakconstructie is zo sterk, dat er zonder extra maatregelen honderd ton lampen,

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=